Vakcode: wb4301B
Vaknaam: Inleiding zuigerverbrandingsmotoren

Het betreft een college
TUD studiepunten: 1
ECTS studiepunten: 2

Faculteit Ontwerp, Constructie en Productie
Docent(en): Grimmelius, ir.ing. H.T. Tel.: 015-27 82746
Trefwoorden:
mechanische principes, thermodynamische principes, ontsteking principes, kloppen, mengselvorming, spoelen, drukvulling, verband tussen effectief motorvermogen en -koppel en toerental
Cursusjaar: MT4,Wb4
Periode: 0/2/0/0
Coll.uren p/w: 2
Andere uren: 2
Toetsvorm: schriftelijk
Tentamenperiode: 2, 3
(zie jaarindeling)
Voorkennis: -
Wordt vervolgd door: -
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

Werking van, constructie van en berekeningen aan Otto- en Diesel motoren:

  • werkingsprincipe twee- en viertakt motoren
  • gaskrachten, traagheidskrachten en massamomenten in zuiger motoren
  • massa balancering
  • het geïdealiseerde p-V diagram in relatie tot gemeten indicateur diagrammen
  • berekening van effectief en geïndiceerd vermogen, rendementen, effectieve en geïndiceerde druk, specifiek brandstofverbruik
  • verband tussen effectief motorvermogen en -koppel en toerental
  • ontstekingsprincipes, ontstekingsvertraging, ontstekingssystemen, bougie, invloed van ontsteking op emissies
  • kloppen, oorzaken van kloppen, maatregelen ter voorkoming van kloppen
  • mengselvorming, carburateur, inspuit systemen, invloed van mengselvorming op emissies
  • spoelen, spoelsystemen, spoelpomp
  • drukvulling, drukvulsystemen
College materiaal:
H. Grohe, "Otto- en Dieselmotoren", Kluwer Technische Boeken, 1994
J.B. Heywood, "Internal Combustion Engine Fundamentals", McGraw-Hill, 1988
Referenties vanuit de literatuur: 
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Tentamen: schriftelijk, gesloten boek
Doel:
Het verkrijgen van begrip van werking principes en constructie van Otto- en Dieselmotoren, berekening van basisgrootheden van dergelijke motoren, onafhankelijk van toepassing en grootte.
Computer gebruik: geen
(Optioneel) practicum: Practicum dieselmotoren: meting van rendement, warmtebalans en karateristieken (20 uur, ½ TUD studiepunt, zie mt213P gedeelte dieselmotoren)
Ontwerp component: 
Percentage ontwerponderwijs: 0%